Advent – vente, komme!

Bygda vår 5. desember

Plutselig er vi inne i adventtiden, skinnende lys inne og ute i alle hus, forberedelser og venting på det som skal komme –  julehøytiden. Jeg gleder meg ekstra, få mine rundt meg. Blir rørt ved tanken. Barn, barnebarn, kjærester – hva mer kan en matriark ønske seg.

Simen kjem

Det er så vakkert her Nord om dagen. Været er strålende, mildt for årstiden, akkurat passe snø som gjør dagen lysere, Nordlyset flommer så stolt over himmelen og mannen i månen lyser opp og smiler til oss.

Sitat: “Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet.” Jo, det er livet. Høstens finvær har vært som skapt til utearbeid. Jeg har ryddet og og samlet sammen kvister og annet rot på eiendommen, laget hauger og fyrt på. Blitt en kloning av søster Marit som elsker å lage bål og se på flammene, jo større jo bedre. Parken min vokser, til våren blir det plantet eple- og plommetrær. JT har holdt på med ved, er klar for vårens kløyving og stabling. Det blir nok noen kunstverk kjenner jeg mannen rett. Vi går turer i lag og nyter naturen rundt oss. Dagslys er godt for kropp og sjel.

Inne har Målselv Bygg med fagmann Leif Einar, lagt skifer på pipemuren nede. Ble så fint. Er så glad i huset, et hus med sjel, lite og koselig. 

Skogly

Padling er gøy, stille, rolig og alene. Det er bare padleåren som høres utenom fisk som hopper og fugler som lager godlyder. En motorbåt i ny og ne. Du er så nær elementene, har liksom alt for deg selv. Takk Frances som introduserte meg i kajakkens verden. 

Årets siste tur

Skog- og fjellturer har blitt mange denne høsten og nå vinteren. Marit søster og jeg kom oss endelig til Erikfjellet som er 969 MOH. Vil minne om at vi starter ved 0!! Vi nøt overveldende natur, fantastiske fjell og ei utsikt som tok pusten fra oss. VI kom ned til Fiskelausvannet ved mørkets frembrudd, tente bål i vannkanten og tok den siste kaffeskvetten og nista. Jeg lurte, som vanlig, litt ekstra til Minka. Takk for herlig tur Marit!

Minka og Marit søster.
Vakkert

 

Minka

Søskenbarmtreff er blitt en årlig tradisjon her på Skogly. Tollef er eldst, men den største humørsprederen. Han må bare komme. Gleden var stor da søster Marit Lisa meldte sin ankomst fra Vadsø. Morsomt var det da Morten nevø, bosatt i Tromsø, hentet ho i speedbåt dagen etter.

Kveldens damer

November ble avsluttet med tur til Oslo. Helsekontroll, tannlege, Vålerenga og datter Marit, barnebarn Kristina og søster Marit i nytt hus. Alle Coronaregler ble fulgt.

Bestemor og Kristina
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg