Kor æ kose mæ!

Tatt fra kjøkkenvinduet

Sommer og midnattssol gjør oss ekstra levende, og vi på Skogly nyter begge deler. Det har allerede vært sommer lenge, det vokser og gror. De som kjenner meg godt, vet at det å være  gartner eller gårdsarbeider har passet meg dårlig. Det har snudd, litt etter litt, og året 2026 har tatt kaka.

Bringebæra mi
Jordbæra mi
Ripsa mi
JT i arbeid og ei linselus

Jeg har plantet jordbær i pallekarm, allerede fått kart, plantet rips og bringebær. Satt poteter, som min hjertevenninne Ingrid har lært meg, og sådd gulrotfrø. Vi fikk drenert rundt huset sist høst, så da snøen gikk, var det nok å ta tak i. Jeg har plantet, klipt, sådd og det begynner å bli pent. Må ikke glemme min kjære mann JT, han er en skikkelig «småbruker» og jobber hele dagen på eiendommen.

Inne i den katolske kirka i Tromsø
Pilegrimsvandring i Tromsø

Bevegelse har jo alltid vært min greie, så det gjør jeg daglig. Lørdag dro jeg til Tromsø for å vandre pilegrimstur langs hele øya. Det var en herlig opplevelse. Vi var mange og jeg snakket med mange interessante mennesker underveis. Så treffer man en, som har de samme interesser, har de samme arr i ansiktet og skal til Portugal å gå pilegrimsleden som jeg har gått med Ingrid og datter Marit. Spennende møte!

Bent og Linn Kristin

Jeg må avslutte med en artig og litt rørende opplevelse. Vi gikk tur med hunden til datter Linda og forbi huset til Bent som ligger nær vannet. Bent var ikke hjemme, og hunden gikk på trappa og rundt huset og leita etter Bent, som ho digger. På veien hjem, møtte vi Bent i bilen. Bildet sier jo alt!

Fortsatt god sommer og minn deg selv på at livet er her og nå.

Kom mai du skjønne milde


Sangen «Kom mai du skjønne milde»passer perfekt for dagen i dag. JT har servert kaffe på terrassen, Mårfjellet bader i sol, fjorden er blikk stille og venter kanskje på en padler. Midnattssola venter tålmodig på å få skinne hele døgnet, men må vente til i morra. Dagen i dag har mange gjøremål, men i dette været er det en glede. Etter frokost er det tur med godfoten til flotte Hattlihuken. Vi koser oss med niste, bålkaffe og trivelig prat,

Vi har fått flott gapahuk, Baka poserer.
JT og Åsta Beate med Mårfjellet i bakgrunnen

Vi benyttet finværet til å plante rips- og bringebærtre, godt briefet av dyktige folk på Fagerlidal Gartneri – anbefales. Så plantet jeg 10 jordbærplanter i en pallekarm.

Vi får jo håpe det blir mer liv i rips og bringebær.

Dugnad på Ringheimen er populært. Vi vasket, ryddet og fylte vedboden, laget vafler og 20 sambygdinger fra ett til rimelig voksen storkosa seg.

Alltid noen som er de siste som går.

Kvelden var fremdeles ung, JT overrasket fruen.

Midnatt 19. mai

 

 

 

 

Kor fort du kom!

 

Naturen er vårt vakreste maleri, Kvannfjellet

Våren er her for fullt – det knappes, spires og baner seg vei. Sen morgen tilbringes på barkrakken på kjøkkenøya, JT har kaffen klar, en kosetrengt vov på fanget, sola har allerede vært oppe i flere timer, som har gjort huset deilig og varmt. Det er vår, og utsikten i alle himmelretninger gir oss glede og energi til å gjøre eiendommen klar for den lyse årstiden og sommergjester som vi håper på – i hopetall.

Hattli
Hattlihuken

Vi skal bare litt i høyden før vi møter på snø. Vakkert ved Hattli hvor bygdefolket har satt opp en gapahuk. Allerede blitt et møtested for bålkaffe, kanelboller og grilla pølser. Heldige oss!

Hestehov er vår i Nord
Fjæra med Mårfjellet i forgrunnen
Linn Kristin nyter våren etter en kald vinter

I fjæra er det vårfornemmelser.Vi er så heldige å ha et sted i fjæra kor vi har gapahuk og jeg kajakken min. Vi nyta dagen i dag,  hvilte øyet på vakre fjord og fjell, rydda litt og gjorde kajakken klar til tur i morra. Kaffe og smakfull niste ble det også.

Nordlys og blå himmel

Nordlys og blå himmel var en ny opplevelse. Jeg trodde først det var en sky, men da flere rundt meg la ut bilde, kunne jeg legge det til i minneboka.

Himmelen i kveld kl. 21.20 – vakker

Ha en herlig vår, bruk naturen!

Det gode liv

Tatt tirsdag 3. mars klokka halv ti.
Tatt fra terrassen
Fotograf: Baka

Livet under Mårfjellet er rolig og befriende. Det å kikke ut av vinduet om morgenen med søvndyssende øyne, se på den mektige og vakre naturen gjør noe med deg. Rim og snø på trærne, rene, hvite marker med dyrespor på kryss og tvers. 3 elg, mor og to barn, overnattet her for noen dager siden, og etter å ha spist kvelds, la de seg rolig ned 20 meter fra huset. I grålysningen gikk de videre.

Dyr og fugler er blitt en del av livet her

Helene, oldebarn og Marius

Å få besøk av barnebarn Marius med familie, er bare så herlig.  Vi koser oss i lag med god mat, interessante samtaler, musikk og tv – og bare ro.

Andrea er så glad i musikk, henter fram høytaleren og sier musikk. Ho vet akkurat hva ho skal høre på. Det er så gøy for meg og JT og være alene med ho et par timer om morgenen. Oldefar leser bøker med ho, og når han legger seg på matta for å ta yoga, vill ho gjøre det samme.

Andrea bak sjåen
Andrea og Linn Kristin

Andrea er veldig glad i tante vovvov, som er hunden til bestemor Linda. Begge vil besøke matplassen til fuglene, og de lurer på hvorfor fuglene ikke vil hilse. Det ble aking for store og små og moro for de som så på.

 

 

 

 

 

 

 

Feiring under Mårfjellet

Artig med gratulasjoner!

Lykkerus er en god følelse, med eller uten litt sprudlende. Kjente veldig på den, da jeg var så heldig å bli 3/4 hundre år. Mine søstre Vigdis, Benthe og Inger, og min hjertevenninne Ingrid kom fra Sør – så ydmyk, glad og takknemlig.

Ingrid ved Perhansanes, utsikt mot Kvaløya

Ingrid, askerfruen eller budeia, alt ettersom, kom på sin årlige vintertur til Nord. Vi gikk turer, handlet og forberedte til «den store dagen». Vi flire og fleiper mye, erter hverandre – godmodig.

Gofoten og noen til!

Søstrene Vigdis, Benthe og Inger gjorde min lykke fullkommen. De kom tett opp til bursdagen, sikkert for å slippe å bake og lage mat.
Tirsdag går Gofoten tur, så hva passet bedre en gåtur og kaffe og kaker på Ringheimen etterpå. Mange møtte opp og jubilanten, emosjonell hele dagen, måtte felle en tåre da så mange var rundt bordet. Tusen takk til dokker gode folk!.

Vår fantastiske sjå, med nyoppusset soverom.
Søster Benthe, Linn Kristin og meg

Søster Benthe, Linn Kristin og meg campet  i sjåen, eiendommens fineste soverom. Vi mintes barndommen, fjellene og naturen hvor våre foreldre hadde gått før oss.

Benthe på Keianesfjellet.

Vi flire og minnes vår tur til Keianesfjellet i barndommen. Det begynte å regne, lyne og tordne. Jeg er jo livredd for alt, men skulle trøste lillesøsteren. Vi rømte til fjellets eneste tre og trodde vi var trygge!!! Vi ler av det ennå.

Kvelden ble feiret med nære, Vigdis, Benthe, Inger, søskenbarn Yngve, Turid, Birgit, Ingrid og JT. Vi nøt litt sprudlende, god mat, kake og prat fra nåtid og fortid. For en kveld, for ei feiring, for et samvær – lykkelig Sigrid Anna.

Neste feiring er med barnebarn Marius, kona Helene og oldebarn Andrea, gleder meg.

Magi

Vinteren i Nord har aldri vært vakrere på de 7 årene JT og jeg har bodd på Skogly. Kald januar, ja, men Nordlyset som har flommet over himmelen hver dag og varme klær har gjort turene i skog og mark og langs landeveien til en magisk opplevelse. Vinterlyset(Mørketida) er forbi, men hvor ble den av. Heldige oss som bor her.
Det har vært Nordlys over hele Europa. En venn, som bor på Isle of Wight, sendte gledesstrålende et bilde av sin første opplevelse av Nordlyset fra øya si. Folk var ute i gatene i hopetall for å dokumentere begivenheten. Søsteren min, som er i Portugal har opplevd det samme.
Men hva er grunnen?

Det er uvanlig mye nordlys i Europa nå på grunn av svært høy solaktivitet (solmaksimum). Kraftige solstormer sender store mengder ladde partikler mot jorda, noe som utvider nordlysovalen og gjør at nordlyset kan sees langt sør for sin vanlige posisjon i nordområdene.

Solmaksimum: Solen er i en periode med høy aktivitet (skjer ca. hvert 11. år), som resulterer i kraftigere og hyppigere solstormer.

Geomagnetiske stormer: Når gasskyer fra solen treffer jordas magnetfelt, utvides det normale nordlysbeltet, og fenomenet blir synlig over store deler av Europa. De siste solstormene har vært så sterke at nordlys har vært observert fra Bergen til Oslo og andre steder i Sør-Europa.

Kvannfjellet i forgrunnen
Høgpynten

Den 13. januar kommer sola over horisonten, men Mårfjellet gjør at vi ikke får sol før den 27. januar. Dog, sola kryper nærmere og nærmere og dagen er allerede blitt 4 timer lengre på 11. dager. Vi kjeder oss ikke!

Mitt domene
Mot Istindan

I dag vandret jeg flere timer på skara i de vakreste omgivelser. Jeg nyter natur, stillhet, roen og det å bare være til stede i seg selv.

Årets siste dag

Tatt på årets siste dag fra kjøkkenvinduet, sittende på øya på kjøkkenet.
Kos i TV-stua
Tatt fra terrassen i 2. etasje
JT liker å ha det fint på gårdsplassen

Tilbakeblikk – refleksjon på årets siste dag, Vi bor vakkert til her på Skogly, bodd her i 7 år, og for meg kjenner jeg enda på følelsen av å ha kommet hjem, etter å ha bodd mange år i andre deler av landet.  Å se ut av vinduene, er som et maleri, fyr i ovnen, noe sprudlende i glasset, spist deilig mat – en flott ektemann. Life is good!

Mayla og bestefar er verdens beste venner

Jeg er veldig glad i familien min, reiser ofte til Oslo for å besøke barn, barnebarn og oldebarn. Kristina barnebarn bor på Jessheim med familie. Det er en emosjonell glede å se hvor glad mitt barnebarn Mayla blir når jeg er med og henter ho i barnehagen. Vi snakkes ofte på facetime. Bror Oscar er 6 måneder og Mayla er ei oppfordrende storesøster som elsker lillebroren sin. Lykken er jo at det er fire generasjoner som koser seg i lag, for meg er det en velsignelse, sjølv om jeg ikke alltid skjønner at jeg er eldst,


Å møte søstrene er enn sann glede. Denne gangen ble det i Moss. Norvald, søskenbarn, som er en del av den indre kjernen og et nydelig menneske, er alltid med. Vi var ute og spiste nydelig mat på Havnelageret(anbefales om du er i Moss, nydelig personale), og deretter til noe godt i glasset og trivelig prat hos Inger og Per -Erik, også kalt Oskar(og det er en morsom historie). Å ha mange søsken et et privilegium og vi nyter det. Husker da mamma levde, vi søstrene da som nå, snakket i munnen på hverandre for å komme til ordet, og til slutt snudde mamma stolen demostrativt rundt for å fortelle at ho ville ha et ord med i laget.Verdens beste venninner er dette, jeg vil kalle dem min utvidende familie. Vi møttes i Asker før jul, og alle er på pletten så fort de får beskjed. Vi spiser, koser oss og prater i munnen på hverandre. Vi snakker lite om gårdagens bragder, sjølv om det var via idretten vi møttes. De har vært her Nord flere ganger og Istindan er målet for neste bestigning. Dokker er alltid velkommen til min ringe bolig.

JT sier noe gode ord til ettertanke for oss
Simen, bestemor og Linn Kristin. Livet kan være avslappende.
Linda og Simen i vakre Målselv kirke
Simen ferdig med dagens økt

Vi var en fin gjeng som feiret julaften sammen, Linda, Linn Kristin og Simen kom fra Harstad og feiret med oss. Kirkebesøk julaften er blitt en tradisjon, nydelig preken og beroligende atmosfære, god inngang til en fin julefeiring. Lys på familiegravene og noen gode ord til mamma, pappa og Bjørn, som er dratt i forveien. Middagen ble laget av Simen og bestemor, multekrem til dessert. JT hadde noen gode ord til oss alle ved middagen, og vi var lytter øre.    1. Juledag startet dagen med trimtur for Linda og Linn Kristin, Simen på joggetur, JT måket snø og Sigrid holdt sengen med en god bok.

2. juledag ble emosjonell. Linda giftet seg med Morter for 25 år siden og han reise videre i 2015. Morten er alltid med oss.

På fredag kjem barnebarn Marius, Helene og oldebarn Andrea. Gleder oss!

Godt nytt år

Vinterlys

Tatt mot Nord fra huset vårt
Tatt fra Aursfjord mot hjembygda mi
Tatt fra huset vårt mot Nord
Tatt fra huset vårt
Tatt fra Hamran

I dag 29. november er siste dagen vi ser den vakre himmelen med dens solstråler før vinterlyset, eller mørketiden tar over. Vi kaller det vinterlys, for nordlyset, snø og måneskinn gir oss lys. Det kan også bli flere dager med en magisk og vakker himmel. Jeg er på tur hver dag, og det er sjelden så mørkt at jeg ikke ser fjell og fjord.

Definisjon: Mørketid er perioden da solen ikke kommer over horisonten, selv når den er på sitt høyeste på dagen.

Geografi: Fenomenet forekommer om vinteren nord for den nordlige polarsirkelen og syd for den sørlige polarsirkelen.

Fotograf: Johnny Løvheim

Nordlyset har danset så ofte og vakkert på kveld- og nattehimmelen denne høsten. Det gir oss her Nord et vinterlys som turister fra store deler av verden kjem for å se. For de som ikke har vært her Nord og opplevd Nordlyset og måneskinn, tror vi lever i et mørke deler av vinteren. Som barn fikk vi høre mange sagn om Nordlyset eller Aurora Borealis, som var om trolldom og at Nordlyset kom og tok oss unger om vi plystret etter det.

Det latinske navnet på nordlys er aurora borealis. Det samme lysfenomenet kalles sørlys, eller aurora australis, når det opptrer på den sørlige halvkule, og en fellesbetegnelse på begge er polarlys.

Norrøn mytologi: Vikingene trodde at nordlyset var refleksjoner fra valkyrienes rustninger eller pusten fra modige krigere som hadde falt i kamp. Noen knyttet det også til Bifrostbroen.

Den 27. november flagget JT, og jeg lurte på hva vi skulle feire. Jo, vi har bodd fast her Nord i 7 år. Det var verdt å flagge for, for livet her Nord er fantastisk. Vi trives i huset vårt, aktiv i det som skjer i bygda, sosiale, et eldorado for sykkel, ski, padling, skog-og fjellturer og fantastiske sambygdinger.

Linda og Linn Kristin

Herlig besøk av datter Linda og Linn Kristin(hundens navn), og vi hadde trivelige dager i lag med turer, gode samtaler, humor og god mat. Linn Kristin ble igjen til glede for oss. Linda skulle lese og ta 24 timers eksamen, så da trør man av glede til. Nydelig skapning på 2,7 kilo som kreves å bli bært når turen blir for lang.

Huset er pyntet  både utvendig og innvending til 1. søndag i advent, så desember vær velkommen.

 

 

CARPE DIEM

Tatt ved Smalvatnet, gikk fra Myrvoll, Aursfjord.

Sterke fota og mykt underlag.

Turer i terreng og fjell gir meg stor glede, kjenne at kropp og sjel er på lag. Jeg vandrer gjerne alene, eller med godt, sosialt selskap. Høsten har hittil vært fantastisk, sol, vakre farger, godt turvær og et innbydende terreng på alle kanter som roper på gåfoten.

Osloturen denne måneden ble ekstra hyggelig. Inviterte mitt barnebarn Simen som bor og jobber i Stavanger om han ville komme på helgevisitt, men det passet ikke!!!!! Da jeg landet på Gardermoen og åpnet mobilen, leste jeg følgende: «Lander 15 minutter etter deg». Kor glad jeg ble. Vi har mye familie i Oslo og omegn, Jessheim og Moss, alle ble besøkt. Til glede for oss alle. Vi rakk også Winston pub hvor Simen tok en Guinness for JT.

Mitt favorittbilde. Malt i Frankrike
Søster Vigdis

Vigdis og jeg tok turen til Stavern og Nerdrum museum. Anbefales! Her skulle jeg gjerne fulgt en guide og fått historiene bak bildene. Det var glade, triste, mørke og skumle bilder. Vigdis mente de glade bildene var malt da familien bodde i Frankrike. Kor vi kosa oss blant bildene og hadde en trivelig dag i lag.

Mitt kjære søskenbarn Norvald, har jeg alltid en «date» med når jeg er i hovedstaden. Vi mimrer om våre barndoms-somrer (hvor det alltid var sol og fint vær) i Kvæfjord hvor Norvald vokste opp, og jeg tilbrakte hele sommeren hos mine gudforeldre.

Utsikt fra huset vårt

Denne utsikten hvilte jeg øyet på første dag i november mens jeg nøt morgenkaffen min.

 

Herr og Fru Gautvik – 23. august 2025

 

HELENE og MARIUS – vi skal gifte oss

Det var gøy å få innbydelse til bryllup – og flott bilde av det blivende brudepar, tatt ved Atlanterhavsveien i lykkerus.

Helene klar som brud og forlover vakre Stina-Mari
Mamsen og Andrea «Bilde tatt av AngellFoto»

Æ vil komme opp til deg, sier Andrea – mamsen klar til å vandre til alteret og møte mannen i sitt liv.

Espen og Marius

Vakre Marius venter spent ved alteret, forlover Espen følger med.

Pappa Johnny følger datteren sin til alteret og Marius

 

Akkurat blitt Herr og Fru Gautvik «Bilde tatt av AngellFoto»

Nå er de gift! 23. september og en måned siden vi feiret Marius og Helene. De giftet seg i Kvæfjord kirke hvor vi gjester fikk overvære en nydelig seremoni. De var så vakre begge to, og lykken og gleden lyste i ansiktet deres. Nå er vi gift! Fantastisk prest, May-Britt Lund, viet dem og Harald Lind-Hanssen var kantor. Saga-Amalie og Trym underholdt med nydelig sang og gitar. Vi gjester satt rørt med tårer i øynene og fulgte Helene og Marius sin lykkedag.

Flokken

Festen ble holdt på Fram samfunnshus. Helene og Marius dro til fotografen og vi andre dro til Fram hvor vi ble servert sprudlende. Vi mingla rundt og ble kjent. Marius og Helen kom etter hvert og da serverte Kenneth søsteren sin et glass sprudlende og Simen broren sin. Vi huiet, skrek og ønsket dem velkommen til egen fest.

Bestemor Sigrid

Selv hadde jeg det privilegium å være toastmaster for mitt barnebarn Marius og Helene, jeg var ydmyk og takknemlig. Jeg hadde fått mange gode råd hvordan jeg skulle te meg, men det var en glede å lede en fantastisk fin gjeng gjennom festen. Bare jeg åpnet munnen, var det lutter øre. Det var varme, glede og herlig prat i rommet. Kor folk kosa seg i alle aldre. Det var nydelige taler, Marius og Helene fikk vakre ord som vi andre kjente dem igjen på. Slik er de – bare gode. Vi savnet en, og det var Morten, pappaen til Marius. Simen barnebarn og Ann, broren til Morten innlemmet han så vakkert i talene sine. Tror du humret Morten, og var fornøyd med sønnen og svigerdatteren.

Mamma Linda og bror Simen, kule.
Bryllupskaken
JT og Simen
Marius, kule tanter og vakre Siri Anne, Helene,
Marius og Simen med flotte og kule tante Elisabeth
Simen og tante Ann. Hva driver de med?

 

To brødre som bestemor er så glad i
Kor glade vi er
Tor-Øyvind og datter Marit
Søster Marit og Linda datter med vakre linselus i bakgrunnen
JT og fruen
Dagen derpå med mine to døtre