Årets siste dag 2022

Aursfjorden isbelagt!

Jeg våknet seint på årets siste dag, sendte melding ned til husets herre og etterlyste kaffen som ikke var ankommet til mitt nattbord. Hm, jeg gikk ned. Stille, hvor var flammene fra vedovnen, kaffelukta – pussig – denne karen er rimelig tidlig oppe. Pulsen steg faretruende – og der lå morgenfuglen og sov på sofaen med et blålilla pledd over seg. I mitt hode hadde mannen samme farge som pleddet, så hysteria ropte: Er du syk, har du fått slag…. Et trøtt, med alltid smilende ansikt våknet til, hva skjer, jeg giddet ikke stå opp i dag. Tror fremdeles han er syk! Jeg bakte rundstykker til frokost sånn i tilfelle.

Jeg liker å være i kirken, det stille rommet er beroligende og jeg føler meg med ett andektig. Presten, en eldre herre, vikarprest – holdt en nydelig preken som handlet om lignelsen “Fikentreet” som ikke bar frukt. Eieren ville hogge det ned, men gartneren ville gi det en ny sjanse hvor jord, vann, sol, gjødsel og kjærlighet skulle få det å vokse. Akkurat det samme som vi mennesker skal gi til hverandre uansett status og penger. Takk prest Einar Hansen – kong Harald snakket om det samme i nyttårstalen: “Hva kan jeg gjøre for deg.”

Målselv kirke ble bygd i 1978, min konfirmasjonskirke brant i 1973. “Nye” Målselv kirke er bygd av betong og tegl og har 360 sitteplasser. Harry Gangvik var arkitekten til dette flotte bygget. Altertavlen(bildet over) er laget av Ulf Dreier.

Adventsmåneden har vært fantastisk – Nordlys, snø, måneskinn. Vi har hatt bål ved fjorden, drukket gløgg og ei brødskive, gått lange turer og nyta alt det vakre rundt oss. Levende lys, god litteratur og digitale duppeditter.

Julaften feiret vi i tosomhet – lenge siden sist. Dagen var god, deilig frokost. lang tur i nydelig julaftenvær, deilig julemiddag, julemusikk og gode samtaler.

Godt nytt år!

4 kommentarer
      1. Hei Norvald!
        Tusen takk❤️
        Hatt ei herlig og rolig jul.
        Nå er det drømmer for 2023 som planlegges🏃‍♀️☀️🚣🏻‍♀️🚵🏿‍♀️
        Klemmer🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg