Oktober du vakre

Dette vakre “maleriet” våknet jeg til i dag, søndag 27. oktober. Heldige meg! Tankene mine denne morgenen gikk til gårdagen hvor JT og jeg var på kulturhuset i Tromsø. Vi hørte på Vokal Nord og Ola Bremnes. På vei inn i storsalen fikk vi utdelt sanghefte med nordnorske trubadurer. Allsang! En berikende og herlig opplevelse.

Sensommeren og høsten har gått fort med mange hyggelige gjøremål. Jeg har begynt å jobbe litt. Som tilkallingsvikar på nærmeste skole. Får noe som heter pensjonistlønn, og timelønnen var mer enn jeg trodde. Det var så gøy å være blant unger igjen. Var litt nervøs første timen for det er jo halvannet år siden sist jeg sto i et klasserom, men etter fem minutter var det som jeg underviste “i går”. Jeg stortrives!

Jeg er ikke kjent for å være noen særlig praktiker, men terrassene både oppe og nede er pusset og skrapet av meg. Tror det er rundt 30 kvadratmeter. Var faktisk gøy å se det så fint. JT brukte selvsagt kost og rull. Dyktig fyr!  Jeg er blitt dyktig med ljåen, har klipt og frisert på tomta. Vi har jo et paradis. Gleden å ha dyr og fugler rundt seg har jeg aldri opplevd så sterkt som nå. På matplassen er det fugler av mange slag, ekorn, skjærer (som også blir matet), luringen Mikkel er på besøk innimellom. En harefamilie så vi tidligere i sommer. I går, den 26. oktober da jeg satt og spiste frokost kom det jaggu flere vakre ørner som seilte rundt oss. Tror det var havørn. For et skue!

Kjenner det kribler i gåfoten når jeg tenker på de turene jeg var på i august. Var på vandring i Skottland/England med gode venninner. Vi gikk fra Melrose til Lindisfarne. Lindisfarne er et kloster hvor norske vikinger plyndret det som plyndres kunne og røvet kvinner. Jeg glemmer ikke historien fra barneskolen, og har alltid ønsket å reise dit. Tenk, nå fikk jeg gå dit på fotan. For å komme til øya, må du gå mens det er lavvann. Vi ventet i fire timer i regn og storm, men det var verdt det. Historien fra barneskolen angrer jeg ikke på at jeg har “lagret”. Legger ved linken om du har lyst å lese fra turen.

https://miniblogg.no/stcuthbertsway

Mine herlige turvenninner
Mine herlige turvenninner!

Den 13. august dro søstrene med gemaler til Oxford på kanalferie, vi feiret lillesøster Inger som ble 60 år den 14. august. Tom og Thor var de “valgte” kapteiner på båtene. Vi andre måtte løpe for å åpne sluser, lese kart, se til at vi ikke tok feil vei, ikke glemme utstyr ved slusene, slepe en av båtene i timesvis, ta armhevinger ved hver sluse. Vi gjorde små feilvurderinger på alle punkt foran. Inger ble behørig feiret med musserende, presanger, sanger og oss, kjæreste, søstre og svogere.

Vakker jubilant

 

Kjærest, søstre og svogere

JT og jeg avsluttet turen med noen dager på Isle of Wight. Det er en øy en halvtimes med båt fra Portsmouth. Jeg ble kjent med denne vakre øya da jeg var på Isle of Wight-festivalen som ungdom. Ble betatt av øya, og siden har jeg besøkt øya flere ganger. Jt vil også tilbake.

Shanklin hvor vi bodde
The Star Inn – puben hvor JT likte seg veldig godt blant klientellet og musikken. Denne mannen som jeg fikk bruke bildet av, hadde jobbet og bodd i Surrey, da ble vi venner. Bildet er på facebook-siden til puben.

Det er så deilig å være hjemme hvor fjell-, padle-, og gåturer er en del av hverdagen. Gåturer i grupper er artig, det gjør vi to dager i uka. Ei helg tok vi en tur til Narvik for å besøke Marius barnebarn som var på jobbreise. Vi kosa oss på hotell i byen og dro til Beisfjord, (vakkert sted som gjerne kan besøkes) hvor gutta jobba. De er dyktige. Akkurat nå måker JT snø – vinteren er her 

Mariusen min

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg