Herlige sommer i Nord!

Padling på fjorden!
Gofoten
Nord Lenangen
Min beste snekker Leif Einar 

I dag er årets siste glimt av midnattssola, men lange netter har vi ei stund til her i Nord. Vi nyter dager og netter. Her på Skogly har vi brukt sommeren godt. Kjenner at amatøren slipper mer og mer taket, og at jeg blir trygg på det som skal gjøres utendørs. Jeg plantet mye blomster etter at jeg kom hjem i begynnelsen av juni, og de har blomstret masse og gjort det til et vell av blomster på tomta. Vi har rabarbra- og ripstrær. Tre syriner har vi plantet, kikker hver dag om de har vokst. Ljå har jeg kjøpt, og etter prøving og feiling, er jeg blitt en kløpper. Stolt som en hane! Mintes hvordan min gudfar Markus gjorde det i mine barndoms somre da jeg var i Kvæfjord hos gudforeldrene mine. Vi har satt opp insekthotell og leser at man skal slå med ljå og ikke bruke klipper slik at “maten” til insektene blir lettere tilgjengelig. Tenker det blir mer liv i insekthotellene til neste vår. Det har vært fugler i alle 16 fuglekassene, svarthvitfluesnappere erobret de fleste, mens kjøttmeisa karret til seg to kasser. Det er moro å sitte ved frokostbordet ute eller inne og kikke på fuglenes liv som kommende foreldre. De jobber hele tiden, synger og lager liv. Min vakreste venn er ekornet. Et par har vært på matplassen hver dag. De har kommet en og en, og plutselig en dag kom det to, en liten og en stor. Den lille er blitt så venn at den nesten spiser av hånda mi. Man blir jo nesten skrullete av å følge den vakre, og bekymrer seg om den ikke er på matplassen når den pleier. En dag kom en rød og vakker rev vandrende langs veien med noe i kjeften. Så veldig stolt ut av byttet sitt. En harefamilie har også holdt til her i sommer. Artig å bo så nær skogen. Det har jeg ikke gjort før.

Huset har også fått stell i sommer. Veggen mellom stua og kjøkkenet er fjernet, og vi har fått et stort og luftig rom med mye lys. Alt er pusset opp og nytt kjøkken er på plass. Rommet har varme farger og en beroligende effekt, sier mitt barnebarn Simen som akkurat kom ned fra loftstua. Han spiller kort med Ingrid. JT sitter i gyngestolen, fått av Frances, hører på Ivars melodier – bygdas trubadur og pusler med frimerkene sine. Terrassen oppe og nede holder jeg på å pusse og vaske, for den skal beises hvit. For en jobb! JT er så stolt over gulvet i sjåen han har lagt ved hjelp av bror Per. Han har bord og stol der inne og de vakreste vedranker. Mangler bare en blå!

Vi har mye besøk. Vigdis og Thor var på en kort, men hyggelig visitt sammen med barnebarna Mathilde og Matteus. Sønn og barnebarn til JT var her i over en uke. De var fascinert av at det var lyst hele natten. Vi gikk fjellturer, gikk Sherpatrappa i Tromsdalen, var i fjæra, Polarbadet og kos på eiendommen. Nydelig vær hadde de hele tiden. Nå er Simen og Ingrid ankommet Skogly. De er aktiv med sykling, padling, turer og roing – og mat. For meg har padling, vandring og sykkel vært mine aktiviteter så langt i sommer. GØY! Det har vært mange fine turer med turgruppa Mandagstur. Vi hadde blant annet en herlig dagstur til Nord Lenangen og Lyngstuva. Flotte strender, knauser og herlig samvær med gruppa. Glad jeg er del av den fantastiske gjengen. Tirsdager er det Gofoten som går på tur, i går var vi åtte. Etter turen var det kaffe og is hos Solveig og Ivar. Neste tirsdag er det tur og så vafler og kaffe på Skogly. 

Fortsatt god sommer!

 

Ekornet på matplassen
JT sin ved!

 

JT, barn og barnebarn på Fløya
Mandagstur i Nord Lenangen
Utsikt fra soveromsvinduet klokka 1.15
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg