Vær, vær og atter vær

Perhansanes

Jeg morer meg over alt snakket om været, særlig om hvordan det er her i Nord (jeg har bodd Sør i flere tiår). Nordland,Troms og Finnmark går under ett.  Det forbauser meg også hvor lite mange folk og media i sør, vet om landsdelen vår. Fra Nordlandsporten til Nordkapp er det rundt 134 mil – raskeste vei. Oslo – Nordkapp er det 197 mil raskeste vei.

“Ingunn” var på besøk hos oss på Skogly et par timer, noen rosser tok søppelbøttene og veltet den ene. Litt lenger ut i fjorden var rossene større og senket vår kulturskatt “Pia Marie”. Det er nå spleis for å få skuta på sjøen igjen.

Sitat: Hjelp oss å berge «Pia Marie»

Får vi din støtte, skal vi få Pia på sjøen igjen!

Kystkulturbåten “Pia Marie” ble tatt av stormen “Ingunn” 1. februar. Aursfjord Kystlag har ikke økonomi til å berge henne. Mange års innsats og mange flotte turer med skoleklasser og eldre  er nå bare minner; hvis vi ikke greier å berge og restaurere det som er blitt ødelagt. Viktigst er nå få henne opp på land og begynne sikringsarbeidet, og deretter planlegge hva som må repareres/overhales. Sitat slutt!

Pia Maria en vakker sommerdag

Jan Terje og jeg bor i en fjordarm som heter Aursfjorden, som er en del av Malangsfjorden. Malangsfjorden, Balsfjorden og Gisundet ender i Norskehavet.

Malangsfjorden, Marit, Ingrid og Minka
Ingrid innerst i fjorden med Mårfjellet i bakgrunnen

Min venninne Ingrid fra Asker, ble værfast i et halvannet døgn. Flyene kom ikke til Bardufoss grunnet uvær langs kysten. Vi hadde det toppers, gikk lange turer tross litt rosser. Å være ute i all slags vær er en selvfølge, og vi liker alle fire årstider med sine luner. Det å blåse bort, bli våt, lage engler i snøen, rulle i bratte bakker og bli svimmel(glemmer noe viktig), ta selfies og fryse på fingrene har vi glemt etter dusjen. Søster Marit og Minka er oftest med, både når det gjelder tur og det sosiale.

Jeg kommer snart Stein Erik. No problem, du kan bli til sommeren, så henter jeg deg på vei til Finnmark.
Dompapen er vakker

Dompapbilde må være med.

1 kommentar
    1. Fint å lese..godt at det bare var søppeldunk som blei berørt av ho Ingunn..
      Det er vel austavinden som merkes mest der, vil jeg minnes..
      Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg